Budowa silnej marki – wartości

Budowa silnej marki – wartości

Budowa silnej marki – wartości

Zbudowanie silnej marki wymaga czasu i działania wielotorowego. Często cały proces wymyka nam się z rąk. Słuchamy wielu doradców, czytamy niezliczone ilości poradników. W wielu znajdujemy sprzeczne informacje. Chcemy zadowolić każdego klienta, wprowadzić do swojej oferty wszystkie możliwe usługi. I do tego myślimy, że ze wszystkim uporamy się sami.

A wystarczy na początku sprecyzować wartości, którymi będziemy się kierować w biznesie i na nich opierać swoje działania.

Można je określić samodzielnie lub wspólnie z zespołem, jeśli taki mamy. Jednak silna marka to silny jej twórca. Firma „przejmuje” zachowania i wartości swojego szefa.

To od niego zależy, jak będzie postrzegana na zewnątrz, czy będzie przyciągała do siebie klientów i sympatyków, czy wręcz przeciwnie.

Klienci często wybierają usługodawcę podświadomie. Coś im wewnętrznie pasuje lub nie. Zatem od szczegółów zależy, czy Twój biznes będzie się rozwijał.

To, co widzi finalnie klient to składowa wielu elementów, zatem podejmując jakąkolwiek decyzję, musisz zastanowić się, czy jest ona zgodna z wartościami, które wyznajesz i które uzgodniliście w zespole.

Na co zwrócić uwagę?

Konstruowanie oferty, dobór materiałów, które wykorzystujesz do wykonania usługi,  sposób rozmowy z klientem, zachowania personelu. To wszystko jest ważne.

Przykład: moją wartością jest bezpieczeństwo moich Klientów. Przygotowując oferty, biorę pod uwagę tylko płatne, przeznaczone do komercyjnego użytkowania narzędzia. Nie zbuduję strony internetowej na bezpłatnym „szablonie”, nie wykorzystam zdjęć bez licencji komercyjnej, nie skopiuję również tekstu z innych źródeł. Fakt, moja oferta będzie droższa niż większość dostępnych na rynku ale wiem, że otrzymasz ode mnie produkt, który zapewni Ci spokój. Wybór zawsze należy do Ciebie ale to co robię, musi być zgodne z moimi wartościami. Nie każdy skorzysta z moich usług, zdaję sobie z tego sprawę, ale jeśli biznesowo myślimy podobnie, nawiążemy współpracę.

Jak to możesz przełożyć na swój biznes?

Np. prowadząc salon beauty, możesz korzystać z najtańszych produktów. Przecież efekt tuż po wykonaniu zabiegu może być podobny do zabiegów wykonywanych na droższych, bezpieczniejszych materiałach.  W sumie można liczyć na to, że klient się nie zorientuje 😉 Ty zainkasujesz określoną kwotę za swoją pracę, usługa będzie wykonana i po sprawie. Klient do Ciebie wróci albo nie. Porówna oferty albo nie. Tego nigdy nie wiesz. Spójrz jednak na tę sytuację z punktu widzenia wartości. Jeśli Twoją jest profesjonalizm w pełni tego słowa znaczeniu, to nie pozwolisz sobie na tego typu sytuację.

Możesz też korzystać z produktów autoryzowanych dostawców, dbać o proces sterylizacji, stworzyć środowisko bezpieczne i komfortowe dla Klienta. I nie bój się o tym mówić. Buduj świadomość, ucz Klienta wymagać jakości. Podkreślaj, co jest ważne)

W dobie ogromnej konkurencji to właśnie określone wartości i ich stosowanie pomoże Ci przetrwać na rynku, zbudować stabilne grono klientów, którzy bez oporu polecą Cię innym.

Przypadki ze szkoleń:

Rozmawiając z dziewczynami na szkoleniach w branży beauty, często pojawia się problem niepowracających klientek.

Nigdy nie dowiesz się, jaka była przyczyna podjętej przez klienta decyzji o zmianie salonu.

Jednak, jeśli zrobisz wszystko zgodnie ze swoimi zasadami, zapewnisz klientowi bezpieczeństwo, użyjesz produktów wysokiej jakości, wiesz, że zrobiłaś wszystko, co było w Twojej mocy.

W wielu przypadkach dzieje się też tak, że ktoś skorzysta z innej, tańszej usługi ale finalnie, widząc różnicę, wróci do Ciebie i poleci Cię innym. Będzie widział, że kierujesz się wartościami, które i jemu są bliskie.

Pamiętaj! Budowanie marki to proces 😊

Jeśli masz problem z wyborem wartości, wróć do analizy potrzeb swojego docelowego klienta. Zastanów się, co jest dla niego ważne.

Przykład: moim klientem docelowym są osoby prowadzące już firmę albo zamierzające ją otworzyć, chcące zająć się rozwojem swoich usług a nie uczyć się i eksperymentować w tematach marketingowych. Osoby, które cenią sobie jakość, wsparcie i bezpieczeństwo.

W przytoczonym już przykładzie branży beauty: kobiety i mężczyźni o określonej zasobności portfela, określonych zainteresowaniach, potrzebach, mieszkające na określonym terenie, pracujące na określonych stanowiskach itd. Każdy z tych elementów jest istotny by prawidłowo dobrać ofertę, sposób komunikacji, oprawę graficzną i wystrój wnętrz.

Zastanów się nad zagadnieniem wartości w Twoim biznesie. Niebawem kolejne tematy do rozważenia z zakresu budowania silnej marki.

Powodzenia!

A jeśli nie wiesz, jak to zagadnienie ugryźć, zapraszam 😊

Close Menu